De oprichter van de zaak, Cees Mourik, begon in 1916 op 19 jarige leeftijd voor zichzelf. Beneden in een dijkhuis van zijn broer aan het Boveneind begon hij kleinschalig met de verkoop van zelf geslachte varkens maar al spoedig kwam daar rundvlees op bestelling bij. Na het eerste opstartjaar werd hij opgeroepen voor militaire dienst, gelukkig konden een broer en neef gedurende die tijd de honneurs waarnemen.
Bij terugkomst werden meteen de officiële wegen bewandeld. De slachtvergunning werd toegekend en de klantenkring nam gestaag toe. Dit leidde in 1922 tot aankoop van IJsseldijk 80 ( nu nr. 54), een dubbel woonhuis met aan de ene kant een café en de andere helft een schoenmakerij. Het geheel werd verbouwd tot woonhuis met winkel en beneden een slachterij, zouterij en rookkast.
In 1944 komt de tweede generatie in de zaak. Zoon Jan gaat op 13 jarige leeftijd aan de slag en maakt zich het vak eigen door hard te werken en door een uitstekende leermeester: vader Cees Na het behalen van zijn vakdiploma’s in Utrecht werd de zaak in 1957 samen met zijn vrouw Anna overgenomen. Tot eind jaren ’60 werd aan de IJsseldijk zaken gedaan, het was de tijd van bestellingen opnemen en uitbrengen maar de moderne tijd van komende winkelcentra deed zijn intrede zodat er grote stappen genomen moesten worden.
1971: Een moderne slagerij in winkelstrip Stad en Landschap, volop bedrijvigheid in een gloednieuwe woonwijk en ook nog slachten aan de IJsseldijk, kortom drukke tijden.
1974: De bouw van winkelcentrum de Korf in Boveneind. De belofte aan zichzelf dat als er ooit gebouwd zou gaan worden zo dicht bij de oude slagerij maakt Jan waar: een tweede zaak werd geopend. Eerst met diverse winkelchefs maar al gauw komt de derde generatie om de hoek kijken: Zoon Jan leert na schooltijd het vak en ontdekt op deze manier waar zijn hart ligt: De Slagerij!
Het runnen van de slagerij doet Jan samen met zijn vrouw Cora; na een aantal grotere en kleine aanpassingen aan de slagerij staat in 2020 een rigoureuze modernisering op stapel. Samen met de totale herontwikkeling van het winkelcentrum wordt de zaak flink aangepakt. Nieuw interieur, verbeterde koeltechniek, klantvriendelijke entree d.m.v. automatische toegangsdeur en een betere werkrouting zijn samen met de architect tot stand gekomen. Belangrijk maar minder zichtbaar is het dak vol zonnepanelen, de LED verlichting en de toegepaste extra isolatie materialen wat bij elkaar een enorme reductie heeft opgeleverd aan het energieverbruik.